הורים לילדים עם אלרגיה למזון

 

הפוסט מתעדכן, לאחרונה ב10 לנובמבר 2022. 

בשלהיי שנת 2008 עלתה ההצעה להקציב "סייעת" לכל ילד (נדמה לי עד גיל תשע שנים) אשר סובל מאלרגיה למזון. התנגדתי להקציב סייעות לילדים אלרגיים והצעתי פתרונות אלטרנטיביים. כיום כולם מבינים שהייתה טעות שעלתה מיליארדים של שקלים ללא כל תועלת. 

 

אגב, הפתרון המתבקש – לתגמל את המורות/גננות על אחריותן להגיש עזרה רפואית. לקחת את 30,000,000 הש"ח שהנושא (הסייעות) יעלה בשנה הקרובה (2009 והסכום גדל יותר משנה לשנה) ולשלם "תוספת רפואית", או שם אחר שינתן לאותם מטפלים אשר

א. יעברו הכשרה בשימוש באפיפן

ב. ידאגו שאחת(או אחד) מאלו תהיה(יהיה) בבית הספר/גן, בכל עת (לדעתי יהיה צורך ב4-5 מורות(ים) בבית ספר גדול)

ג. לוודא שיש אפיפן זמין במוסד – וכל אחת  יודע את מיקומו. 

הצעה ברוח זו העברתי לשר החינוך הרב שי פירון (זוכרים?). מקווה שיעשה בזה שימוש….עד לאחרונה לא נעשה דבר אולם בסופו של דבר ח"כ לשעבר יהודה גליק הצליח לקבע זאת בתקנות חוקיות. 

 

 ועוד להרגעת הורים שילדם הולך לגן או בית הספר – מגע עורי עם האלרגן, הכם שאינו רצוי, אינו מסוכן גם אם יכול לעקצץ ולגרום לגירוי מקומי. 

 

ועוד משהו – לעובדי המערכת – תופתעו אבל גם אנחנו הרופאים מומחים ככל שנהיה לא יודעים לנחש מי מהילדים האלרגיים בסכנת חיים !!! כל ילד עם אלרגיה מסוג אנפילקטי [פריחה מיידית, קושי נשימה וכו'] ' ,תבחין עור או   חיובי, או נוכחות נוגדנים סגוליים (רסט) לאלרגיה, עלול להיות בסכנה. עם הגיל הסכנה גוברת – ז"א ככל שהילד מתבגר ולא החלים מהאלרגיה הסיכון לתגובה מסכנת חיים עולה. מה שאנו יודעים הוא  כי לאלו שיש אסתמה הסיכון גדול יותר. בפרסום מישראל תוארו 4 מקרי מוות [יש מקרה נוסף של מוות מאלרגיה לחלב אשר הובא לתשומת לבנו מאוחר יותר], 3 מחלב והרביעי מאגוזי לוז, האירוע הפתיע. כי לאף אחד מאלו, לא היה קודם אף אירוע מסכן חיים מחשיפה למזון וזאת שלכולם היו אירועים קודמים קלים יותר. לא היינו יכולים לנחש כי אחד מאלו מעומד לאירוע טראגי כזה. דבר זה, חוסר היכולת לחזות מי בסכנת חיים, אושר ע"י כל העוסקים בנושא בעולם. אלו שמתו לא חוו אירוע מסכן חיים קודם. לכן, אנא אל תבקשו מאתנו לזהות או לצבוע את אלו אשר עלולים למות. נא להתייחס לכולם בזהירות מופלגת.  

חובת אחזקת מזרק "אפיפן במוסדות חינוך" 

החל מינואר 2019, תוקן בכנסת כי מוסדות חינוך חייבים לרכוש מזרקי אפיפן להחזיק בגן, צהרון ובית ספר, מצורף הפרסום הרשמי של משרד החינוך.   במסמך זה כלולות גם ההנחיות מתי להשתמש. כמוכן סוכם כי הגננות והסייעות (כל הסייעות לא רק סייעות ייעודיות) יעברו הכשרה ע"י מדריכי מד"א.  

 

עוד טפסים

אולם הטפסים של משרד החינוך אינם היחידים גני רשת נעמת מבקשים שהרופא יקח על עצמו האחריות…. וביטח לאומי מחליט איזה בדיקה לעשות תבחין עור או sIgE… טוב, במקרה זה לאחר ששוחחתי עם הפקידה היא חזרה בה. ראיתי גם דרישות ממס הכנסה, הם גם דורשים שנעריך עד מתי המצב ימשך ומזהירים כי "…וידוע לי כי אני צפוי לעונשים הקבועים בחוק….."

מבלי להיכנס לשאלה אם "מגיע" "לא מגיע" קצבה והקלות בגין ילד עם אלרגיה למזון- לא יעלה על הדעת שההורים והרופאים יטורטרו. 

הורים ורופאים   

אל תיכנעו ואל תטורטרו בקשו אישור יחיד – מכתב מרופא אלרגולוג לרופא המטפל וזה צריך להספיק. 

נתקלתם בדרישות ובקשת טפסים מגורמים נוספים שלחו לי במייל [email protected] או לפקס   03-9223630 ואנסה לטפל. 

 

הירשמו לייעוץ אצל פרופ' יצחק כץ-בנתיים לא פעיל

ההרשמה לייעוץ כרוכה בתשלום מקדמה (אופציה עתידית)

 

 

ועוד משהו – לעובדי המערכת – תופתעו אבל גם אנחנו הרופאים מומחים ככל שנהיה לא יודעים לנחש מי מהילדים האלרגיים בסכנת חיים !!! כל ילד עם אלרגיה מסוג אנאפילקטי [פריחה מיידית, קושי נשימה וכו] ' ,תבחין עור או  sIgE חיבי, עלול להיות בסכנה. עם הגיל הסכנה גוברת – ז"א ככל שהילד מתבגר ולא החלים מהאלרגיה הסיכון עולה. מה שאנו יודעים הוא,  כי לאלו שיש אסתמה (כנראה במיוחד אם לא מאוזנת) הסיכון גדול יותר. בפירסום ב2012,  מישראל תוארו 4 מקרי מוות [יש מקרה נוסף של מוות מאלרגיה לחלב אשר הובא לתשומת לבנו מאוחר יותר ועוד כמה בהמשך], 3 מחלב והרביעי מאגוזי לוז, האירוע הפתיע. לא היה קודם אף אירוע מסכן חיים מחשיפה למזון וזאת שלכולם היו אירועים קודמים קלים יותר. לא היינו יכולים לנחש כי אחד מאלו מעומד לאירוע טראגי כזה. דבר זה, חוסר היכולת לחזות מי בסכנת חיים,  אושר ע"י כל העוסקים בנושא בעולם. אלו שמתו לא חוו אירוע מסכן חיים קודם. לכן, אנא אל תבקשו מאתנו לזהות או לצבוע את אלו אשר עלולים למות. נא להתייחס לכולם בזהירות מופלגת.  

חובת אחזקת מזרק "אפיפן במוסדות חינוך" 

 כאמור לעיל, החל מינואר 2019, תוקן בכנסת(יבורך ח"כ לשעבר יהודה גליק) כי מוסדות חינוך חייבים לרכוש מזרק אפיפן להחזיק בגן, צהרון ובית ספר, מצורף הפרסום הרשמי של משרד החינוך.   במסמך זה כלולות גם ההנחיות מתי להשתמש. כמוכן סוכם כי הגננות והסייעות (כל הסייעות לא רק סייעות ייעודיות) יעברו הכשרה ע"י מדריכי מד"א.  

 

עוד טפסים

 

אולם הטפסים של משרד החינוך אינם היחידים גני רשת נעמת מבקשים שהרופא יקח על עצמו האחריות…. וביטח לאומי מחליט איזה בדיקה לעשות תבחין עור או sIgE… טוב, במקרה זה לאחר ששוחחתי עם הפקידה היא חזרה בה. ראיתי גם דרישות ממס הכנסה, הם גם דורשים שנעריך עד מתי המצב ימשך ומזהירים (אותי, את הרופא החותם…)  כי "…וידוע לי כי אני צפוי לעונשים הקבועים בחוק….." 

 

קצבאות ילד נכה

 

 

נושא לוהט ביותר!! לפי תקנות ביטוח לאומי "מגיעה" קיצבה חודשית להורים לילד הזקוק להשגחה מיוחדת. שנים נושא זה היה נתון לפרשנות שרירותית של רופאי הביטוח הלאומי. בתחילת שנת 2022 התבקשתי לתת חוות דעת בנושא. לאחר שקראתי ולמדתי את ההנחיות קבעתי כי לכל ילד  עם אלרגיה מסוג אנפילקטי, ז"א, עם תבחין עור חיובי "מגיע" לפי ההנחיות. מנכ"ל ביטוח לאומי אימץ גישה זו.!! אז לכו דירשו את המגיע לכם.

מבלי להכנס לשאלה אם "מגיע" "לא מגיע" מבחינת ה"צדק" (מה זה ?) קצבה והקלות  בגין ילד עם

 אלרגיה למזון- לא יעלה על הדעת שההורים והרופאים יטורטרו. 

הורים ורופאים   

אל תיכנעו ואל תטורטרו בקשו אישור יחיד – מכתב מרופא אלרגולוג לרופא המטפל וזה צריך להספיק. 

נתקלתם בדרישות ובקשת טפסים מגורמים נוספים שלחו לי במייל [email protected]  או לפקס  039223630 ואנסה לטפל. 

 

עדכון חדשות

לקרוא ולא לסבול מאלרגיות

הורים לילדים עם אלרגיה למזון

31 יולי 2009, נכתב לראשונה ע"י פרופ' יצחק כץ הפוסט מתעדכן, לאחרונה ב10 לנובמבר 2022.  בשלהיי שנת 2008 עלתה ההצעה להקציב "סייעת" לכל ילד (נדמה לי עד גיל תשע שנים) אשר סובל מאלרגיה למזון. התנגדתי להקציב סייעות לילדים אלרגיים והצעתי פתרונות אלטרנטיביים. כיום כולם מבינים שהייתה טעות שעלתה מיליארדים של שקלים ללא כל תועלת.    […]

חלב – אלרגיה וליחה – מיתוסים מול מציאות

  נכתב ע"י פרופ' יצחק כץ ב31 ביולי 2009, ועודכן, סגנון בלבד, בדצמבר 2022. חלבון חלב הפרה הנו, בד"כ, המזון הראשון בו ניתקל התינוק. אם לאחר שמפסיק לינוק, אם במהלך ההנקה וכמה שזה נשמע מפתיע עוד לפני ההנקה. מסתבר, כי במעל ל 50% מהמקרים בהם האם מדווחת על "הנקה בלבד" במשך כך וכך שבועות/חודשים, תחקור […]

מאיפה צץ הנושא של "עלול להכיל" ולהיכן תפח

31 באוגוסט 2022ע"י פרופ' יצחק כץ למיטב ידיעתי הנושא התעורר לראשונה בשנת 1991 כאשר קבוצת חוקרים מבולטימור (ג'ון הופקינס) תארו סדרת מקרים של תגובות אלרגיות, בחלקן מסכנות חיים, למאכלי "פרווה" אשר הכילו שיירי חלב מקור. פחות משנה לאחר מכן פורסם מקרה דומה ממיו קליניק  (רוצ'סטר מיניסוטה) עם התייחסות פיקאנטרית רבה גם לנושא "אישורי הכשרות". מסתבר שמה ש "פרווה"ואינו […]

מה גורם לאלרגיה וכיצד מאבחנים אלרגיה

עדכון 31 באוגוסט 2022   ע"י פרופ' יצחק כץ   אני לא יודע בנוגע לאהבה אבל אלרגיה היא באמת עניין של גיאוגרפיה. גורמי אלרגיה שהם רלוונטיים באזור אחד אינם קיימים במקום אחר. אין רופא אשר קורא ספרות רפואית מערבית ובמיוחד אמריקאית שאינו מכיר את השיח המכונה Ragweed (אמברוזיה). שיח זה משמש כסמן אלרגי עיקרי בחוף המזרחי בארה"ב. […]

טען עוד